En vanlig arbetsdag som au pair

Fick en förfrågan om att sriva lite mer om hur jobbet som au pair ser ut. Så jag tänkte berätta lite om hur en vanlig dag ser ut för mig.
 
06.50 Alarmet ringer och det är dags att gå upp.
07.00 Jag börjar jobba.
07.00-08.15 Jag ger mitt värdbarn frukost, gör i ordning hans lunchlåda och packar hans väska. Ibland kör jag min värdmamma till tåget på morgonen, det varierar lite. Sen sitter jag i soffan och chillar medans mitt värdbarn spelar på ipaden eller kollar på tv. Ser till så han byter om och borstar tänderna också.
08.15 Lämnar vi huset och åker till camp. 
08.45 Är jag tillbaka i huset och då är jag ledig fram tills 14.45.
 
Under min lediga tid chillar jag hemma, träffar andra au pairer eller går ut på promenader. 
 
14.45 Åker jag och hämtar upp mitt värdbarn på camp. 
15.15 Vi kommer hem och det är dags för snack. Om det är fint väder åker vi till polen, annars åker vi hem och leker. 
15.00-17.30 Vi leker, kollar film, badar i polen mm, det beror på väder och vilket humör han är på. Han gillar att spela på sin ipad så det brukar han göra för det mesta. Då sitter jag och chillar eller fixar lite med disk och plockar i ordning. 
17.30 Brukar vi äta middag, som oftast består av något lättlagat man kan göra i micron haha..
18.30 Är det dags för bad eller dusch. 
19.30 Kommer mina värdföräldrar hem och jag är ledig. Men jag brukar inte ha några planer på kvällarna, så istället spenderar jag kvällarna med min värdfamilj. Vilket jag också tycker är trevligt. 
 
Två dagar i veckan ska jag tvätta hans kläder, vilket brukar vara tisdagar och fredagar. Så idag startade jag en tvättmaskin innan vi åkte till camp, så när jag kom hem la jag allt i torktummlaren. Så det borde vara klart snart. Det tar alltså inte så mycket av min lediga tid om jag gör det tidigt. 
Jag hjälper även till med diskmaskinen och plocka i ordning på saker, vilket jag inte behöver göra, men jag tycker att man ska hjälpa till i huset man bor i. Så jag gör gärna det för att vara snäll. 
 
Jag jobbar ca 6,5-7 timmar om dagen, max tillåtna för en au pair är 10 timmar om dagen. Jag jobbar ca 35 timmar i veckan och max tillåtna är 45 timmar. Alltså gör jag inte "alla timmar" men ibland måste jag jobba senare kvällar eller hjälpa till på helgerna. Annars är helgerna lediga för det mesta. 
 
Jag tycker att jobbet går bra och jag börjar komma in i allt nu. Vissa dagar är skit och vissa dagar är hur bra som hellst. Det beror på vilket humör jag är på eller vilket humör han är på. Man lär sig ganska snabbt hur han funkar och när man ska bli arg eller inte. Men mitt värdbarn är verkliklignen snäll, men som alla barn gillar han att försöka få det som han vill.
Jag trivs jättebra i min värdfamilj, de är jättesnälla allihopa. Så jag är tacksam över att jag hamtat här och att de bryr sig om mig. Jag känner mig mer som en i familjen än någon som jobbar för dem. 
#1 / / Anonym:

Haha du kan inte bli arg så det är nog lugnt för honom! 😃❤️